Paradiset

Sista dagen vid havet tog vi en tur ut till fantastiska lilla Koh Rok.
Vi ville snorkla, allihop, men kanske John allra mest så därför åkte vi med på en snorklingstur där man kunde välja hur man ville lägga upp det med snokling/bad på stranden.
 
Båten hämtade upp oss precis nere på vår strand, det var bara härligt att vänta :)
 
Åka båt.... njaaa... jag vet inte riktigt... Inte med barn utan flytväst i alla fall. Och inte när man hört skräckhistorier om samma tur ett par dagar innan, som slutade i så hårt väder att flera personer fick föras till sjukhus för att de var i chocktillstånd... Ett hav som ser kav lugnt ut från land inger en falsk trygghet är en lärdom jag tagit. Och så snart man kommit bortom alla landmärken börjar det gunga, guppa, studsa och stänka mer än vad som känns tryggt. Jag är inte så rädd för vatten egentligen och jag förstod också att det inte var nån större fara, att det inte gungade så mycket mer än vad som var helt normalt, och hade det bara varit John och jag så hade jag kanske inte ens känt mig orolig. Men när man sitter där med det finaste man har, hela sitt allt, i form av tre nästan inte simkunniga små varelser, så känns det inte det minsta tryggt när båten studsar fram på vågorna. Låter det larvigt? Då ska ni få höra resten! Jag ägnade hela den fyrtiofem minuter långa båtresan dit, och hela lika långa båtresan hem, åt att tänka ut lösningar och åtgärder för olika otäcka scenarier som möjligen skulle kunna uppstå. Jag synade varenda människa på båten noga för att utse den troligen mest simkunnige eftersom John och jag bara är två, men hade tre barn med oss... Jag gjorde klart för mig vem jag skulle rusa fram till om en olycka skulle inträffa, stirra stint i ögonen och förklara för att här är mitt barn och jag lämnar hans liv i dina händer nu, se till att han kommer i säkerhet! Hu... man blir nojig av att sitta och tänka sådär. Men man kommer i kontakt med känslor och instinkter som man knappt vet om att man har. Jag var så upprörd hela vägen, och jag kan med säkerhet säga att min utvalde simmare skulle förstå allvaret i det hela om han fick med den här mamman att göra i en nödsituation...
 
Jag brukar gilla båtresor, men det här var inte på något sätt njutbart. Som tur var somnade barnen nästan direkt, utmattade efter nyårsnatten, så jag kunde inte smitta av mig på dem med mina dåliga vibbar.
 
John fortsatte ut med båten för att snorkla, men jag var helt enkelt enbart glad åt att komma i land på denna underbara ö, och vem skulle inte vara det, båträdd eller ej!?
 
 
Vi gick bortåt stranden där vi kunde få lite skugga och vara helt ensamma.
Det tog inte lång stund förrän vi alla var i vattnet, det gick helt enkelt inte att
motstå detta kristallklara, ljumma bad, till och med barnen var överväldigade
och Wilmer sa gång på gång att det här måste var det bästa havet i hela världen,
 som en jätte, jättestor pool!!!
 
Det här vattnet var inte det minsta stickigt och vi hade inte det minsta svårt att fördriva
de två timmarna fram till lunch, vi ville helt enkelt inte sluta bada!!!

Fast vågorna var lite större än jag föreställt mig i paradiset :)
 
Så småningom kom snorklarna in till land och vi promenerade tillbaka mot lägret

Där fanns så enormt stora eremiter, Wilmer var väldigt imponerad!
 
Det fanns också stora varaner, Elvira var väldigt imponerad!
 
Det bjöds på lunch i skuggan, kycklingcurry, ris och frukt smakade gott, gott
 
Sen var det dags för hela familjen att försöka sig på en snorklignstur!
Bara tjugo meter ut i vattnet fanns det en hel del att titta på och det var vårt mål att kunna
ta oss ut dit tillsammans, men den här gången ville det sig inte för Alfred. han som klarat det
så bra förut tyckte bara att allt från snorkel, soltröja, mask och fenor kändes fel och bökigt
så efter några försök fick de andra simma utåt medan han och jag stannade inne vid stranden.
 
För Wilmer och Elvira gick det bättre och när de kom nöjda och belåtna tillbaka simmade
jag och Alfred en liten, liten minitur utåt. Vi såg några stora vita fiskar, men mest krånglade vi
bara med masken...
 
Den sista snorklingstimmen valde vi att följa med ut på båten och Elvira fick prova
att snorkla på öppet vatten, det gick hur bra som helst även om det inte blev någon lång stund! 
 
Barnen tyckte det blev lite småtrist att bara sitta och glo på snorklare, men
instruktören Dave var fin med barnen och hämtade upp en liten clownfisk åt dem
 
Jag var väldigt glad att vi åkte på den där turen trots alla skräckhistorier vi hört innan, det var en fantastisk (båtresan borträknad!) men jag var också otroligt glad åt att komma hem och få gå på torra land resten av kvällen!
 
Alfred hittade man, som alltid,  säkrast i barnen eller restaurangen där han hängde med sina
kompisar i personalen. Jag vet fortfarande inte vad han har som ingen av oss andra har,
men nånting är det. Han tycker om thailändare och thailändare tycker om honom. Han dras
till dem och de dras till honom, och han är som gjord för att simma runt i deras uppmärksamhet!
Han är som fisken i vattnet och njuter för fulla muggar. När vi kommit tillbaka hem till hotellet, om det så varit mitt i natten, så har man alltid hört någon ropa "Aaaafreeed!!" och han har haft ett helt litet gäng som han hängt i hasorna och blivit uppvaktad av med både godsaker, kramar och gos
 
Med hjälp av sin tummen upp och säga "Kap!" (=kortvarianten av hej/tack) har han
blivit kompis med folk vart vi än gått, här är bästisarna på Nice Beach
 
Vi åt en stillsam middag tillsammans med kusinfamiljen
 
Sen var det dags för Alfreds adjö till lilla fan-cluben
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0