Rödbetssoppa

Klarar ni mer rödbetor? Om inte så får ni blunda lite, scrolla ner, hoppa över, komma tillbaka imorgon eller så... Här kommer i alla fall en enkel och underbar rödbetssoppa från Det gröna skafferiet. Jag gillar att man kan göra en så krämig, mild och god soppa utan att använda grädde! Den här innehåller vita bönor istället och det tycker jag känns både nyttigare och matigare. Mina barn smakar inte ens. Men den är så fin i smaken att jag tror de skulle gilla den bara de gav den en chans, så jag fortsätter laga den under säsong. Skam den som ger sig.
 
Rödbetssoppa
Två rödbetor
två morötter
en gul lök
en vitlöksklyfta
sju dl vatten
en grönsaksbuljongtärning
en förpackning stora, vita bönor
salt och svartpeppar
lite pressad citron
*
Skala och hacka rödbetor, morötter, lök och vitlök
fräs lök och vitlök i lite olja tills de mjuknar
lägg i rödbetor och morötter
smula ner buljongtärning och häll på vatten
Koka tills allt är mjukt
(jag glömde bort mitt så det kokade i över en timme, gick bra det med!)
mixa alltihop slätt
smaka av med salt, peppar och pressad citron
*
Jag åt min med strimlad babyspenat, stekt halloumi och solroskärnor. Supergott.
Kan tänka mig att fetaost och färsk timjan är en minst lika utsökt topping.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0