Att följa sitt hjärta

Jag måste bara få inflika lite här, i det här Thailands-ältandet, något om livets väsentligheter och hur underbart det kan vara när man får skakas om lite och lära sig något om hur man i det som kanske först ser ut som en katastrof, faktiskt kan hitta möjligheter. När det som först verkar hopplöst leder fram till något mycket, mycket fint och bra. För mig började det bara några timmar efter att vi kommit hem till Sverige, när jag började jobba morgonen därpå och fick besked om saker som skulle påverka mitt jobb och min barngrupp så mycket att det luktade katastrof lång väg. Ur ett rent jobbperspektiv skulle det egentligen inte vara något större problem att lösa, men något sånt renodlat perspektiv finns inte när hela ens familj är inblandad i det man sysslar med. Och den här katastrofen skulle i allra högsta grad drabba min fina Alfred, så pass mycket att jag inte kunde tänka på annat, inte sova om nätterna, inte kände mig glad ens för ett ögonblick. Så pass att jag fick vända ut och in på mig själv flera gånger om och brottas med de stora frågorna om vad som egentligen är värt något i livet. Det var några ångestfyllda dagar som slutade i tårar och hjälplöshet vid sängkanten en kväll. Men där vände det också!
För där väcktes en tanke, och det som nyss var katastrof öppnade sig istället som en möjlighet till något fantastiskt fint. Från en sekund till en annan var det som om hela lösningen låg uppritad framför mig och jag kunde inte begripa att jag inte sett den förut. Jag visste på en gång att det var precis det här jag innerst inne alltid velat. Det jag av hela hjärtat tror på. Och från den stunden fanns inte så många andra alternativ helt enkelt, än att jag tar och hoppar av den här jobbkarusellen för ett tag, som jag ju ändå bara blir åksjuk av, och ägnar mig åt det som självklart betyder allra mest i mitt liv -Wilmer, Alfred och Elvira.
Helt enkelt är det nu ändå inte att bara hoppa av. Det är både obekvämt och knepigt att försöka se bortom plikter och förväntningar som ligger på en, att göra människor besvikna och ställa till bekymmer för andra.
Det känns väldigt skrämmande att fatta beslut som kommer att påverka ens liv för en lång tid framöver. Det enkla är kanske att låta sig påverkas av vad alla andra gör och tycker, att stirra sig blind på vad man borde och måste, men efter några veckors tankesmedja tillsammans med John kan jag bara konstatera detta:
 
  
                                                  (nästan!)
 
Om man bara vågar vända och vrida på saker och ting, fundera ett varv till och känna efter själv, så är de flesta hinder inte större än man gör dem. Det mesta går att ordna om man bara vill. Och det finns ingenting jag hellre vill än att ta vara på den här tiden och möjligheten att vara med mina barn helhjärtat och ge dem deras bästa år någonsin! Jag vet att jag kan ge dem så oerhört mycket mer om jag får vara där på bara deras villkor och ha tiden att möta dem där de är. Jag längtar så obeskrivligt till att kunna se dem i ögonen och säga "JA, det gör vi!", ta vara på deras intressen, svara på deras frågor, utmana dem att tänka och göra själva, fylla våra dagar med gemensamma upplevelser och nya erövringar.
Bara få finnas där för dem och med dem! 
Jag är våldsamt lycklig över att John är med på att gå den här vägen, att han gläds med mig och förstår, fast det kommer att kosta på. Att han gör sitt till för att det ska vara möjligt. Jag är våldsamt lycklig över att han förstår att jag inte, med hedern i behåll, kan säga att barnen är det viktigaste i mitt liv utan att också ta den där gnuttan två-och-ett-halvt-års dåligt samvete som gnagt i mig på allvar och se till att göra det jag tror är bäst för dem. Jag är våldsamt lycklig över att han förstår att om man ena året kan lägga hur mycket pengar som helst på en Thailandsresa så finns det inga ursäkter som kan förklara att man nästa år inte har råd att ge tid till sina barn. Jag är kort och gott en våldsamt lycklig människa just nu, av den enkla anledningen att jag vågat följa mitt hjärta och har en John som följer det med mig!
 
Och nejdå, jag är inte född i farstun, jag tror inte alls att det kommer bli så lätt och roligt hela tiden, jag vet allt för väl hur jobbigt och krävande det kan vara att vara mamma 24 timmar om dygnet. Men jag är våldsamt lycklig ändå, för det är just det jag är född till och vill vara!
 
Så nu vet ni -fram till sommaren jobbar jag på med min fina barngrupp, men sen är det Alfred, Elvira och jag, och Wilmer när han är hemma från skolan!
 
Här får jag nog lov att avsluta med en liten strof som ringer nästan oavbrutet i mina öron numera, och som väl säger allt om hur det egentligen är:
 
 "It's my life, it's now or never
I ain't gonna live forever
I just want to live while I'm alive"  / Bon Jovi
 
En av mina allra bästa låtar alltid, och kanske särskilt nu :)
 
/Sara
Anna
2014-02-11 @ 14:25:50
URL: http://svalander.blogg.se

♥♥♥




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0