2013

Egentligen borde jag väl avsluta bloggåret 2012 innan jag ger mig i kast med det nya som kommit.  
Men 2012 var så grått och tungt och sorgligt att jag till största delen bara vill lämna det bakom mig och gå vidare. Något litet finns väl kvar som jag skulle vilja få bloggat, men annars vill jag bara sätta punkt.
 
Så välkommen 2013!!!!!
Vad härligt med ett nytt år som kan bli precis hur bra som helst!
Det här året ska jag må mycket bättre. Jag ska jag skaffa mig mer tid till det som verkligen betyder något och lägga min energi på sånt som ger kraft tillbaka, inte bara tar och tar.
 
Jag ska vara där med min familj, mina barn ska få min tid och min odelade uppmärksamhet, för det är det enda de vill ha och behöver. Jag ska säga "JA!" och inte "nej" och "kanske" när de ber mig och inte låta mig distraheras av vare sig disk eller Iphone, plock eller tidning, utan leka med spindelmannen och dockor, bygga Heros, kojor och legostarwars av hela mitt hjärta. Jag ska pyssla automatvapen och prinsessor av toarullar, jag ska måla, pussla, spela spel, läsa samma böcker sju gånger på raken, sjunga, dansa, brottas, se på film med båda ögonen, berätta sagor och allt annat som som om det vore det viktigaste i världen just för att det är det. Tillsammans med mina barn är det det. Varjenda dag ska de få höra att de är fantastiska, viktiga och älskade, och hur glad jag är att jag får vara deras mamma. En ängels tålamod ska jag ha och komma ihåg att inte hetsa upp mig, tänka att de bara är små människor som gör så gott de kan även när det bli uppåt väggarna galet, och vara bra på att säga förlåt när jag gör fel emot dem eller blir för arg...
 
John och jag ska klara 2013:s alla vardagar alldeles galant och inte låta dem komma emellan oss. Vi ska ta våra andningshål, ha onsdagkvällar tillsammans här hemma och se till att komma ut på roligheter bara han och jag vår, sommar, höst och vinter, som vi lovat varandra. Vi ska prata, lyssna, skämta, skratta och gråta tillsammans, dela allt och lägga telefoner och datorer åt sidan så vi kan se varandra i ögonen när vi gör det.
Och i år ska vi bli så bra, så bra på att hålla vårt urtrista fantastiska dags och veckoschema, får då funkar det, det vet vi ju. Vi ska till exempel se till att kliva upp när klockan ringer på morgnarna, väcka barnen med gos i lugn och ro så att vi alla kan få en bra start på dagen. Varje dag ska maten vara klar och alla hemma klockan halv sex så att vi kan få en fridfull måltid tillsammans. Sen ska vi alla hjälpas åt att städa undan barnens leksaker och kläder, röja undan disken när de ser på Bolibompa, bada, pyjamsa och borsta tänder och ge dem lite lek och kvällsmys innan läggdags. Ge dem varsin liten stund av egentid på kvällen, lyssna, fråga och dela tankar och funderingar med dem och låta dem somna nära, nära om de ber om det, och senast klockan åtta ska de sova sött.
Fortsätta röja upp varenda liten grej när de lagt sig så inget ligger kvar och skräpar till nästa dag och bildar små högar, hålla kaoset i schack och vara benhårda med hur kvällarna sen används:
Måndag: bandy för John, jobb och veckohandling på nätet för Sara.
Tisdag: STORA röjarkvällen så städerskorna kan städa nästa morgon, Sara motionerar och John viker tvätt
Onsdag: Johns och Saras kväll ♥ ingenting annat är viktigt
Torsdag: bandy för John, jobb för Sara
(fast det här året ska jag baske mig fixa det på annat sätt och få en ledig kväll!!)
Fredag: fredagsmys med barnen såklart
Lördag: myskväll med betoning på John och Sara men med reservation för barn som också vill vara uppe :)
Söndag: Sara motionerar och John viker tvätt
 
På mitt jobb ska jag växla ner ett snäpp, vara mer nära barnen och göra det vi gör mer helhjärtat istället för att bara hinna med så mycket hela tiden. Jag ska se till att få in planeringstid med hjälp av någon slags vikarie så att jag kan få vara ledig åtminstone på torsdagkvällar, kanske till och med på måndagar med lite diciplin tur. Allt det där jag inte hunnit fixa och göra klart under året som gått ska jag ta tag i nu. Jag ska skriva färdigt alla dokument och viktiga papper, förbereda, tillverka materal, göra planeringar och utvärderingar, beställa grejer, göra väl uppdaterad hemsida, blogga, dokumentera, lämna in alla mina kvitton välsorterade till revisorn i tid och räkna rätt på skatten, samla papper och foton i barnens pärmar och se till att allting finns hemma jämt så vartenda litet pyssel eller projekt kan vara i ordning i förväg. Då flyter ju dagarna på s.å.m.y.c.k.e.t.l.ä.t.t.a.r.e.... Och allt detta ska från och med nu ske på arbetstid minsann!
Inte en enda gång det här året ska jag i alla fall jobba, eller plocka för den delen, längre än till klockan nio. Då ska den den magiska Sara-timmen infalla då jag kan tänka på vad jag vill, göra vad jag vill och kanske få något av alla mina egna små projekt avklarade. Jag ska tända alla mina ljus och många brasor, lyssna på min musik, ta varma, sköna bad, skriva mycket, både blogga och annat, läsa böcker, tidningar och bloggar som ger mig glädje och inspiration. Klockan tio ska jag gå och lägga mig, vareviga vardagkväll, och kanske fortsätta läsa eller ägna mig åt mina drömmerier, och allra, allra senast klockan elva ska jag släcka min lampa och somna gott....
 
2013 ska jag ta hand om mig själv lite mer. Jag ska dricka mer vatten och mindre juice, äta midre hämtmat och mera hemlagat, nyttigt och ta vara på alla mina tisdagar och söndagar och hålla kroppen igång med sånt jag som jag gillar. Jag ska ge mig ut på friska långpromenader, åka skidor, skridskor, simma eller cyckla tills de där retliga två sista kilona som så envist biter sig fast i min kropp är borta och jag tillbaka där jag var innan barn. Jag ska unna mig en alldeles egen dag då och då, när jag kan shoppa, gå till frisören, på spa eller massage eller bara göra det jag vill. Själv. Det ska bli mera vardagslyx och livets goda ska inte enbart höra helgen till och jag ska ge mig själv en rolig tidning och en vacker blombukett i veckan. För det är jag värd.
Jag ska skriva av mig mina bekymmer tills de inte längre känns så bekymmersamma -dagbok, blogg, brev till vänner, brev till mig själv, bara skriva för skrivandets skull, för att jag älskar det och för att inget lättar mitt hjärta så som det! Jag ska ta vara på de goda, fina vänner jag har. De som lyfter mig och gör mig lycklig, dem ska jag lägga min tid och omtanke på. Mina trassliga relationer ska jag ta tag i, reda ut dem om det går, och går det inte ska jag släppa dem eller lägga dem på is och inte låta dem stjäla av min glädje och energi mer...
Jag ska gå till läkaren och räta ut mina frågetecken och slippa fundera mer på vad det är för krämpor jag kanske möjligen har, och till tandläkaren så jag inte behöver undra mer hur mina tänder mår och oroa mig över hur arg hon ska bli för att det var så länge sen sist...
 
På helger är det visserligen mycket som ska klämmas in, men 2013 ska vi ha helger som ger nya krafter och inte kör slut på oss ännu mer. Långa sovmorgnar och långa frukostar ska höra alla lördagar och söndagar till. Men inte sådär länge att dagarna bara försvinner och det där man aldrig har en chans att hinna på vardagarna inte hinns med på helgen heller. Helgerna ska ta oss f.r.a.m.å.t. i våra projekt. Vi ska börja ta hand om våra vänner och börja bjuda hem igen, inte bara på sommaren utan hela året om och ofta. Då ska barnen få leka tills de stupar någonstans och vi vuxna ska få äta och dricka gott, prata om livets viktiga saker och surra och skratta oss igenom kvällar och nätter precis sådär som vi älskar och längtar efter...
Vi ska göra minst en rolig grej med barnen varje helg. Åka skridskor och pulka, bygga snökojor och trädkojor, gå till skogen och parken, cyckla, bada, gå på roliga muséer, till biblioteket, åka på utflykter, tälta, paddla, gå på bio och teater. Det här året ska också alla barnen få varsin egen dag, när de andra får stanna hemma och man får åka iväg på något skoj och ha mamma och pappa helt för sig själv i flera timmar...
I år ska vi bli bra på att gå till simhallen igen, Wilmer ska få några simlektioner och vi ska passa på att bada tillsammans allihop och upprätthålla badglädjen vi hade förut men som kommit av sig lite.
Läxläsning och fotboll för Wilmer trycker vi in på lördagar.
Alfred som älskar att röra på sig och har artisteriet i sig på nåt sätt, ska få börja dansa på söndagar.
Så ska vi bli bättre på att gå till kyrkan också, och inte göra det bara när vi måste för att vi ska hjälpa till med något. Vi ska gå dit många andra gånger och låta oss bara vara och tanka kraft....
 
I år ska vi uträtta stordåd här hemma i hus och trädgård. Wilmer ska få sitt rum innan han fyller åtta och Alfred och Elvira ska få det bra ordnat i sitt "egna" rum. Hallen ska bli färdigmålad, sista listen i sovrummet ditsatt och de rivna tapeterna i köket reparerade. Vi ska bygga förråd i trädgården så snickarbänken kan få flytta ut dit och göra plast för ny tvättstuga i pannrummet. En tjusig torkställning för tvätt och sommarens alla badhanddukar ska komma på plats. Lekstugan  och barnutemöblerna ska målas och fixas. Öppna spisen och skorstenen ska bli renoverade och sisådär en fyra, fem fönster utbytta. Stengången till baksidan ska läggas om så att den är där man faktiskt går och rabatten med massa ogräs längs hela huset ska göras om till två mindre fyllda av underbara blommoer och utan ogräs. Det ska fyllas på med underbara växter här och där så lummigheten kan börja ta över. Det ska odlas finfina blommor, bär och grönsaker och i år ska vi faktiskt ta hand vara på dem också, plocka, äta färska, laga, baka, frysa in, sylta och allt det där. Och detta är året då syrenhäcken äntligen ska ta fart och skjuta i höjden r.e.j.ä.l.t. ut mot gatan så vi får lite avskildhet, tack...
 
Vi ska också upptäcka lite mer av världen, besöka nya roliga, vackra, spännande platser med den fantastiska känslan av att vara på väg rusande genom blodet. Med bil, med båt, med tåg eller kanske med flyg, vem vet, bort och mot något nytt ska vi helt klart och absolut innan det här året är slut. Där vi bara kan vara tillsammans och hitta både lite vila och äventyr på samma gång, långt bort eller nära spelar ingen roll, bara det är någon annan stans!
 
Vi ska komma ihåg alla födelsedagar och fira vänner och nära och kära, vara jättebra på att köpa presenter till alla kalas och aldrig, aldrig stressa iväg en lördagförmiddag och hastköpa i sista minuten.
Vi ska bli bättre på att träffa våra vänner och släktingar som är utspridda lite här och där i landet, ta oss tid att stanna när vi har vägarna förbi och alltid ha det så städat att vi kan låta våra egna dörrar stå öppna för den som vill titta in. Ofta, ofta ska vi hälsa på hos syskon och föräldrar och hålla familjen ihop så bra det bara går.
 
Men mest av allt ska vi förstås ägna oss åt det vi är allra bäst på och gillar mest av allt -att göra just ingenting, bara drälla runt och vara, ta dagarna som de kommer och låta dem bli lite som de vill. Glömma måsten och borden, tända en brasa och bygga lego istället eller sticka iväg en helt vanlig kväll och bada i solnedgången.
 
Japp, som ni ser kommer detta att bli ett hejdundrandes bra år på alla sätt och vis och jag kan knappt vänta att få börja leva detta perfekta liv.
Låt bara 2013 ta fart på allvar nu!!!!
 
/Sara
 
 
 
Anna
2013-01-14 @ 22:02:09
URL: http://svalander.blogg.se

Det låter alldeles underbart!

Sommartjejen
2013-01-17 @ 10:16:19
URL: http://sommartjejen.blogg.se/

Du är ju så underbar Sara!
Att bara kunna sätta sig ner och skriva ner allt det där och drömma och planera är ju att komma en så bra bit på väg så det inte är klokt. Det är inte många som lyckas med det ens kan jag lova dig.
Det är nog inte många som förstår hur mycket jobb det krävs för att vara hemma dagmamma, men det är nog bra mycket slitigare än att jobba utanför hemmet.
Var rädd om dig och försök att nå upp till dina mål för 2013, men fokusera på det som får dig och familjen att må bra annars är det nog lätt hänt att det bara blir ett stressigt ekorrhjul ändå.
STOR PEPPANDE 2013 års kram!!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0