Dagisdagar

Dagisdagarna bara susar förbi, full fart från morgon till kväll och plötsligt så har både en och två veckor gått utan att man fattat riktigt hur det gick till. Jag önskar jag hann fota mer för då minns man så bra vad man har gjort. Men det är knepigt när barnen är så små och så många och så ovilliga att dela min uppmärksamhet med en kamera... En liten glimt av Alfreds och Elviras dagisdagar kan jag iallafall bjuda på...

Oftast går vi ut redan på morgonen nu och tar emot alla kompisarna färdigklädda... Himla smart för det besparar mig hela påklädningsgrejen som ju tar så vansinnigt mycket tid och kraft, dessutom är barnen väldigt nöjda och glada när de kommer in, pysslar och donar i lugn och ro liksom.

Och det är klart, vem skulle inte vara nöjd efter att ha käkat 1 kg snö... ?
Det är verkligen helt galet, ibland har jag sex ungar som ligger på marken och slickar i sig, och ju mer jag säger till dem att sluta desto roligare är det såklart och desto mer käkas det...



Alfred har byggt sin livs första snögubbe, den fick många kramar och pussar av honom innan barnen började knapra i sig av både snön och morotsnäsan


I höstas gick vi till skogen på Knytte några gånger. Då fick vi träffa Maria Nyckelpiga som har olika uppdrag åt barnen och sista gången innan vi tog vinterpaus lovade vi Maria att vi skulle ta hand om småfåglarna under vintern. Särskilt Alfred och hans jämngamla kompis Smilla har tagit det på största allvar, de har matat dem i trädgården, tittat på dem genom fönstret och lärt sig känna igen flera stycken. 
Vi tänkte att änderna säkert också skulle må bra av att bl ilite matade så en dag gick vi ner till ån kastade brödbitar till dem. Jag tror att änderna och ungarna blev ungefär lika glada, det var jättekul! 


Det blev ett litet tema för vi var bara tvugna att göra egna änder när vi kom hem



Alfred fjädrade på sin ordentligt för att den inte skulle frysa ♥


Vi leker mycket tillsammans just nu. Jag tycker att vi har så mycket roliga leksaker som mest använs till att vända ut och in på, men jag har märkt att om jag är med och visar lite hur man kan leka blir det mycket mer kreativ lek som barnen gärna upprepar och klarar på egen hand sen. Mest har vi lekt restaurang, affär och gosedjurs-doktor, men vi har också provat att kombinera bilbanan med klossar och det gillade Alfred


Afred och Smilla som inte sover på dagarna älskar också att måla och limma, det är skönt för dem att få
pyssla lite i lugn och ro när de andra slumrar



Det ser lite ensamt och tråkigt ut på bilderna... De andra barnen finns fast de inte syns, jag lovar! Men jag kan inte lägga ut bilder på dem utan att kolla med föräldrar så man får föreställa sig att de är där så länge...

Vi har varit i pulkabacken


Och åkt stjärtlapp på vår lilla kulle här hemma, funkar likabra det för såna här små...


Och nu väntar redan en ny vecka med nya dagisdagar som ska fyllas med en massa skoj!

/Sara
Anna
2012-01-30 @ 22:33:41
URL: http://svalander.blogg.se/

Åh, det ser så härligt ut!

Sommartjejen
2012-02-02 @ 08:01:07

Vad härliga dagar och vad mycket mysigt du gör med dina dagbarn. Underbart!

Har dina dagbarn ätit frukost innan de kommer på morgonen? Eftersom ni går ut direkt tänkte jag...

när börjar de på dagarna?

KRAMIS




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0